BLOGG: Redaktionen

"Stöd lokala entreprenörer genom att shoppa!"

Redaktionen

Här bloggar Anna Blomen om entreprenörskap och det som händer på Nya Affärer.

BLOGG Redaktionen av Mikael Zackrisson

Entreprenörskap i sig ger inga nya jobb

Finlandssvenska tidningen Åbo Underrättelser publicerade förra veckan en mycket intressant intervju med en professor, Alan L Carsrud, som blivit hedersdoktor vid Handelshögskolan vid Åbo Akademi.

Han skriver bland annat att det finns en missuppfattning hos många politiker att entreprenörskap skulle kunna bidra till att skapa mer jobb och därmed ekonomisk tillväxt.

“Vill man skapa massor av arbetsplatser ska man grunda en snabbmatsrestaurang och inte ett företag inom bioteknologi,” säger han.
Politikernas orealistiska förväntningar att entreprenörerna ska skapa jobb leder till besvikelse, eftersom de inte kommer att göra det.
“Jag har ännu aldrig mött en entreprenör som vill anställa någon. Entreprenörer vill många olika saker, men de säger inte att de vill ha 200 anställda. Politikerna och entreprenörerna vill inte samma sak.”

Efter ett år med Nya Affärer kan jag inte annat än hålla med. Monica Lindstedt skrev här tidigare att det är tjänsteföretagen som står för jobbtillväxten, “Miljöinvesteringar löser inte sysselsättningen”, vilket inte direkt är den bilden Maud Olofsson ger av sina satsningar på svensk miljöteknik.

Alla de mest intressanta bolagen, de mest innovativa, som skapats i Sverige har med ytterst få undantag bidragit till nya jobb. En überhajpad succéer som Spotify har idag 250 anställda, Finans- och e-handelsbolaget Klarna har 400 anställda, men då jobbar väldigt många inom kundtjänst, så det bolaget får verkligen ses som ett undantag.

I stället är det tjänstesektorn som står för jobbtillväxten. Privatiserade sjukhus. Hemnära tjänster, som sådana som Monica Lindstedt grundat. Nischade företagstjänster.

Med det menar jag naturligtvis inte att teknikbaserade nya företag inte skulle bidra till tillväxten. Det gör de i allra högsta grad. Men kanske inte genom att direkt skapa arbetstillfällen, verkligheten är lite mer komplex än så.

Som Carsrud skriver så är entreprenörernas drivkraft ett, medan en stats eller regerings önskemål är något annat. De flesta entreprenörer drivs av en övertygelse, att förverkliga en dröm. Regeringen vill kanske mest av allt ha arbetstillfällen, för det ger bra PR och i sin tur röster. Men troligen också mer luddiga saker som ökad kompetensnivå i samhället, ökad trivsel, nöjdhet. Och jag är rätt övertygad om att det är inom de områdena som de tekniskt lagda entreprenörerna bidrar mest. Deras idéer och innovationer bidrar till att höja kunskapsnivåerna, vilket mer lite tur på sikt bidrar till ekonomisk och jobbtillväxt. Det svenska telekomundret hade till exempel aldrig inträffat om inte det varit för ett antal entreprenörer, eller intraprenörer, på Ericsson och Televerket på 60- och 70-talen. Men effekterna av de satsningarna syntes inte då, utan långt senare när Ericsson blev en världledande inom området och vi fick begrepp som “mobile valley”.

Tekniken och kunskapen sipprar långsamt ut i samhället. Mycket börjar som galna idéer av entreprenörer och slutar som etablerade rutiner på storbolagen. Ta e-handeln som exempel. För tio år sedan var det vildhjärnor med storstilade planer som stod för innovationen, idag är e-handeln en viktig och naturlig del av många storbolag, som H&M, Ellos, Stadium och Clas Olhson. Eller allt annat som vi nätentusiaster yrade om under de galna dotdomdagarna i slutet på 90-talet.

Men man ska inte tro att världen är så enkel. När vi idag sätter vårt hopp till en uppsjö av svenska startups inom till exempel  miljöteknik, vindkraft eller andra nya energiteknologier, mobilteknik, så kanske de i idag inte ger några stora mängder jobb. Men kanske, med lite tur och rätt personer på rätt platser vid rätt tid kan vi träffa rätt, någon satsning kanske blir en världssuccé, eller något område växer fram och blir ett nytt kluster.

Svensk mobilteknik, idag konkretiserat som byggande av appar för Iphone och andra mobila apparater, är ett sådant. Här har Sverige ett ypperligt läge att bli ledande, med all den kunskap vi har. Kanske går det av bara farten, av hajpen kring Iphone och Ipaden, kanske kräver det lite handpåläggning från våra bidragsgivande myndigheter. Men det skulle inte förvåna mig om det som små nystartade app-byråer idag erbjuder snart blir en standardprodukt från alla de stora konsulthusen.

Så självklart ska vi ge stöd åt nya teknikbolag och nya tekniska entreprenörer. Men vi ska inte förvänta oss att det resulterar i en massa nya jobb, framför allt inte nu idag, eller ens de närmaste få åren.

Framför allt måste myndigheter och forskningsvärlden lägga mer tid på att försöka förstå sambanden mellan entreprenörers drivkraft, statliga forskningspengar, högskolekluster och hela den infrastruktur som finns och saknas kring entreprenörer.

VAD TYCKER DU? Har jag rätt eller är jag ute och cyklar? Säg emot mig i kommentatorsfältet nedan.

Kommentera

Kommentarer (8)

1 | Ingemar

2011-01-26 at 11:15

Du tänker både fel och rätt.

Framtidens jobb ligger knappast i storföretag eller världssuccéer som Nokia. För dagens storföretag växer knappt.

Fler jobb handlar snarare om att låta tusen blommor blomma. Och då är entreprenörsskapet en nyckel.

Du driver tesen att entreprenörsskap inte automatiskt leder till fler nya storföretag. Men tankegången är fel.

Entreprenörsskap är en förutsättning för att få fler små och medelstora företag, mätt i antal anställda (men kanske stora mätt i omsättning!). Och där tror jag framtiden ligger. För som du själv skriver, Spotify har ju bara 250 anställda.

Som läget är idag har offentliga myndigheter inte den uppdaterade kunskap som krävs för att vara en tillräckligt vass ”beställare” av regional utveckling ( =sysselsättning).
Samtidigt är forskningen i ämnet allt för fokuserad på att leverera svårtillgängliga rapporter för utländska kollegor, snarare än att finna väg för sin forskning ut i samhället.
Dessa två faktorer i kombination med allt för mycket EU-medel, passiviserar all form av sund tillväxt.
Fokus hamnar mer på ansökningstider och projektformalia än att faktiskt tjäna pengar.

3 | Mattias

2011-02-16 at 10:32

hmm. under rådande omständigheter med världens högsta skattetryck är det naturligt att som du skriver inte anställa. för vem är så dum att dom anställer idag med alla risker som arbetsgivaren måste ta med statens och fackens goda mine? Dvs så länge vi driver en socialistisk politik som syftar till att utjämna skillnaderna mellan arbetslösa och företagare och mellan anställda och företagare, så kommer vi företagare bara att anställa om den potentiella vinsten är skyhögt större än om vi slapp ta dessa större risker!
så, låt oss ändra vår tillvaro så att vi kan anställa, om alla ensamföretagare skulle anställa en hjälpreda, skulle det nog bli en 100.000 nya jobb direkt vilket skulle direkt betala de sänkta skatterna. men det är klart, det skulle facket aldrig gå med på.

Jag ska göra dig besviken. Du får inga mothugg. Allt du säjer är helt rätt!
Det är inte politiskt korrekt för en politiker att prata intäkter till företagen dvs det som företagen lever av. M a o två olika poängsystem. Anställda är inget självändamål.
Politikerna brukar också prata om att det saknas riskvilligtkapital för att få fler företag. Mer än 70% av alla nystartade företag finansieras av organisk tillväxt. Det som vi har brist på i Sverige är entreprenörer. Med en ungdomsarbetslöshet på 30% lär dock tillväxten av entreprenörer tryggas. Inga lediga jobb, då får man hitta på nåt själv.

5 | Johan J

2011-03-03 at 21:45

Många bäckar små…

6 | Helena Liden

2011-03-04 at 11:57

Tror det finns lika många definitioner av entreprenörsskap som det finns individer. Alla som startar egna företag är inte nödvändigtvis entreprenörer från början, med självförtroende och drivkraft att bygga företag, tjäna stora pengar, och anställa massor med personal. Många ”startar eget” för att de vill ha flexibilitet och frihet i sin ”anställning”. Det intressanta händer om de har en bra ide som tar fart och om de orkar jobba på hårt och länge. Då kickar den där entreprenörsdrivkraften in, verksamheten växer och jobbtillfällena dyker upp. Vi kanske inte ska vara så stelbenta när det gäller definitoner av anställningsformer eller av entreprenörsskap? Att ge människor ökade möjligheter att själva bestämma formen för sin ”anställning” generellt kommer att leda till många fler lyckade entreprenörer på sikt.

7 | Nicklas

2011-03-10 at 9:46

Håller med i ditt resonemang men inte i din syn på entreprenörskap och syftet. Frågan man bör ställa sig är om syftet med entreprenörskapssatsningar är att starta massor av företag med anställda eller om man vill få många människor i sysselsättning, dvs att ta sig för något. För mig handlar entreprenörskap om ta-sig-församhet, inte visionen om ett storbolag med massor av anställda. Att få fler att starta företag skapar dels ett positivt klimat i Sverige men även en högre sysselsättning med mindre arbetslösa som antingen startar eget eller får jobb från personer som startar företag. Så jag håller inte med dig kring huruvida satsningar på entreprenörskap inte skulle ge något, för det gör det.

8 | Mats Lundquist

2011-03-15 at 10:48

Det viktiga är att se skillnaden mellan en innovation/ innovativ affärsidé i förhållande till att driva en redan etablerad affärsidé. Jag tycker det gått inflation i begreppet entreprenör och benämningen missbrukas. Är du entreprenör om du öppnar en butik under ett franchising koncept? Företagare kanske, och som företagare får du förvisso ha drivkraft och jobba hårt men det gör dig knappast omgående till entreprenör! Däremot den som skapar något nytt, något innovativt, och med drivkraft utvecklar sin idé och/eller produkt kan kalla sig entreprenör. En entreprenör enligt denna tolkning kommer skapa arbetstillfällen, nya arbetstillfällen, inte bara flytta folk mellan bolag.